Binnenkort vieren we kerst: God kwam als een baby naar de wereld. Dat de kerstboom en kerstman hier weinig mee te maken hebben, weten we allemaal. Maar hoeveel weten we eigenlijk van het verhaal , zoals dat in de Bijbel staat? Wat blijft er van onze klassieke kerstvertelling overeind als we het verhaal in Lucas en Matteüs er nog eens op nalezen? Hoog tijd voor een beetje factchecking.
Het klassieke kerstverhaal is simpel: het is hartje winter, Jozef helpt de hoogzwangere Maria op een ezel en ze gaan naar Betlehem. Terwijl de vliezen al gebroken zijn, weigeren daar alle herbergiers hen, maar ze vinden gelukkig ergens een stal, waar Maria die nacht nog bevalt: Jezus is geboren! Daar ligt hij, tussen de dieren, en engelen komen langs, een groep herders (met nog meer dieren) en dan ook nog drie koningen op kamelen (het is echt hutjemutje vol).
Maar als je de Bijbel leest, ontdek je zeker 10 fouten in dit plaatje. Iets wat ons niet moet afleiden van wat de verhalen in Lucas 2 en Matteüs 2 daadwerkelijk willen zeggen.
Matteüs en Lucas zijn er niet op uit de lezer leuke weetjes of historische toevalligheden te bieden. Het gaat hen om de betekenis van Jezus, de bijzondere persoon die Hij is. Wat Lucas wil zeggen, is dat grote machthebbers als de keizer en de gouverneur de wereld in de hand lijken te hebben. Niets is minder waar: ondertussen wordt in een uithoek van het Romeinse rijk een ogenschijnlijk onbelangrijk Kind geboren, dat de eigenlijke Machthebber van deze wereld is. God krijgt gestalte in een kwetsbaar Kind – dat is het belangrijke punt dat Lucas wil maken. Als mensen gaan ontleden wanneer de herders in het veld waren, wanneer die volkstelling precies was of hoeveel wijzen er op bezoek kwamen, gaan ze voorbij aan de werkelijke boodschap van het kerstverhaal!
Contact
Gedempte Oude Gracht 138
2011 GX Haarlem
Nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Bankrekening: NL48 INGB 0655 0985 50
Kamer van Koophandel: 34300579
Geloven in de Stad is een ANBI-instelling.
Klik hier voor de ANBI-pagina.